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北米西海岸労使交渉(21)



北米西海岸労使交渉も大詰めを迎えている。現行の協定の有効期間は、あと1日となった。

交渉は、締結まで継続審議になる可能性が高い。

ここまで、交渉が長期になった背景は、労使双方の要求の妥協点が見つけにくいことである。

ただ、そうした状況になった最大の要因は船社のコンテナビジネスが悪すぎる点につきる。

北米に配船するコンテナ船社のなかで、マースクライン以外は、どこも収支ぎりぎりか、それ以下である。

どこの会社も赤字を出しつつビジネスを続けている状況である。マースクラインといえども、経費を可能なかぎり圧縮して、その上での黒字である点を見落としてはいけない。

邦船社も、他の部門、タンカー、NLG、トランパー、NVOCC部門などが好調なお陰でコンテナビジネスを
支えているという状況である。

コンテナビジネスは投資金額も大きく、転用に向かないインフラ事業であり、好転要因を見出すのは容易ではない。

もし、今回の交渉で妥協点を見出せるとするなら、船社が大幅に収益を向上させる以外にない。
安定的にサービスを提供できるに足る、充分な運転資金の確保が最重要である。

船の大型化でコストを下げるというのは、20000TEUSの船形で、おそらくマックスであろう。

スケールメリットを追う手法はおのずと限界がある。 

ならば、一番手っ取り早い運賃を大幅に引き上げるというのはどうであろうか?

これも、幾度となく、試みられてきたことであり、GRIは定期的に実施されている。しかし、スペースの需要関係で大きく値段がさがることで帳消しになっているのが現状であろう。

では、どんな方法が考えられるか?

あくまで、個人の私見でいえるなら、

① まず、労使の2極化での交渉をやめ、第三機関が調停に入り、双方の要求を充分に聞いたうえで
最良の判断をしていく。
② 第三機関には、大手荷主、小売店業界、銀行などを加え、労使双方と対等に意見を言える権限をあたえる。
③ 同時に第三機関は、応分の基金をだし、労使双方の要求で不足する資金の調達、提供をする。

こうした試みにより、解決への糸口が見えるなら、幸いである。

今の状況を考えると、ストライキをすれば、解決するとか、ロックアウトで組合を締め出せば、解決するというものではない。

船社には、巨大な貨物を安全に、迅速に運ぶ義務があり、組合はスムーズなオペレーションを進める義務がある。このままでは、かつての、北米自動車会社と自動車組合のように双方共倒れになろう。

TPP. FTAの拡大で益々貨物の動きは活発になり、物流は肥大化していく。
輸送会社、ターミナル、荷主の3者が、もっと協力することで、失いかけているアメリカの
経済力を強くすることに繋がると信じたい。

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全米小売連合のレポートです。


As Negotiating Deadline Looms for West Coast Ports, Economic Trouble on Horizon
New Study Shows a Shutdown Could Cost $2.5 Billion a Day

WASHINGTON, D.C., June 26, 2014 - As negotiations continue for a new contract agreement covering 13,600 dockworkers at 30 ports stretching from San Diego, Calif., to Bellingham, Wash., a new study shows the U.S. economy could lose as much as $2.5 billion a day if a prolonged West Coast port shutdown occurs. The study, conducted by the National Association of Manufacturers (NAM) and the National Retail Federation (NRF) by economists at the Interindustry Forecasting Project at the University of Maryland, found that the economic repercussions of a port closure would grow with time.

“A protracted dispute between the negotiating parties could lead to reduced or shuttered terminal operations for an extended period,” the joint study warned. “If such disruptions occur, the economic impact would be significant and widespread.”

A 5-day stoppage would:
* Reduce GDP $1.9 billion a day;
* Disrupt 73,000 jobs; and
* Cost the average household $81 in purchasing power.
A 10-day stoppage would:
* Reduce GDP $2.1 billion a day;
* Disrupt 169,000 jobs; and
* Cost the average household $170 in purchasing power.
A 20-day stoppage would:
* Reduce GDP $2.5 billion a day;
* Disrupt 405,000 jobs; and
* Cost the average household $366 in purchasing power.
“It is important for the parties at the table as well as others to fully understand the economic consequences of a port disruption,” NRF President and CEO Matthew Shay said. “Any supply chain disruption, whether it’s a port slowdown or outright stoppage, would cripple international trade, stymie supply chains and hurt domestic employment and consumer spending. For retailers and their customers, a port closure would mean a delay in back-to-school and holiday shipments that could significantly drive up consumer prices.”

“Manufacturers depend on the ability of West Coast ports to efficiently move cargo valued at 12.5 percent of U.S. GDP,” NAM President and CEO Jay Timmons said. “A shutdown would erode that figure and inflict long-term damage to our competitiveness as manufacturers and as a nation. The parties must come to an agreement before the current contract expires.”

The last major West Coast port disruption occurred in 2002, when management locked out dockworkers for 10 days until then-President George W. Bush ordered the two sides back to work under the Taft-Hartley Act. That shutdown was estimated to cost the U.S. economy several billion dollars.

The National Association of Manufacturers (NAM) is the largest manufacturing association in the United States, representing small and large manufacturers in every industrial sector and in all 50 states. Manufacturing employs more than 12 million men and women, contributes $2.08 trillion to the U.S. economy annually, has the largest economic impact of any major sector and accounts for two-thirds of private-sector research and development. The NAM is the powerful voice of the manufacturing community and the leading advocate for a policy agenda that helps manufacturers compete in the global economy and create jobs across the United States. For more information about the Manufacturers or to follow us on Shopfloor, Twitter and Facebook, please visit www.nam.org.


NRF is the world’s largest retail trade association, representing discount and department stores, home goods and specialty stores, Main Street merchants, grocers, wholesalers, chain restaurants and Internet retailers from the United States and more than 45 countries. Retail is the nation’s largest private sector employer, supporting one in four U.S. jobs - 42 million working Americans. Contributing $2.5 trillion to annual GDP, retail is a daily barometer for the nation’s economy. NRF’s This is Retail campaign highlights the industry’s opportunities for life-long careers, how retailers strengthen communities, and the critical role that retail plays in driving innovation. www.nrf.com

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Stephen E. Schatz, Sr.
Senior Director, Media Relations
National Retail Federation (NRF)





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